torsdag 6. november 2008

Hadith

Noen hundre år etter Muhammed døde ble det foreslått at profetens liv og lære skulle bli en rettledning for alle muslimer. Så det ble viktig å samle og autorisere fortellingene om hva Muhammed hadde gjort og sagt. Flere gikk i gang med å systematisere fortellingene og vurdere deres pålitelighet. Denne litteraturen blir kalt Hadith, som kan oversettes med fortelling eller tradisjon.
Hver Hadith har to ledd. Det ene leddet er listen over de personene som har formidlet teksten fra Muhammeds tid og frem til den aktuelle samleren. Man kan bare stole på teksten hvis den er blitt formidlet av pålitelige samlere. Det andre leddet er selve fortellingen. Først beskrives en konkret situasjon, deretter fortelles det hva Muhammed sa og gjorde i den situasjonen.

Abu Abdullah an-Nuoman Ibn Bashir (raa), fortalte: Jeg hørte Allahs sendebud (saaw) si:
Det som er halal (tillatt) er tydelig og det som er haram (forbudt) er tydelig. Mellom de to finnes uklare ting som ikke mange mennesker vet om. Så den som unngår uklarhetene vil berge sin religion og sin ære, mens den som faller for de tvilsomme tingene, vil falle i det som er haram. Lik en gjeter som gjeter sin flokk på grensene til et reservat hvis flokk raskt kan begynne å gresse på reservatet. Sannelig, enhver konge har sine reservat og Allahs reservat er Hans forbud. Sannelig, i kroppen er det en bit kjøtt, holder den seg frisk, er hele legemet frisk, og hvis den forderves, forderves hele legemet. Hva annet er denne biten enn hjertet?” (Bukhari og Muslim)

Teksttolkning:

1) Bakgrunn
- Hvilken religion eller religiøs retning hører teksten hjemme i?
Denne hadith hører hjemme i Islam.

- Hvilken status har teksten i denne religionen og hvordan mener tilhengerne av denne religionen at teksten har blitt til?
Denne har høy status i Islam, i likhet med de andre hadith ' ene, tilhengerne mente at dette er noe Muhammed har sagt på vegne av Allah.

- Hvem har skrevet teksten? Hvor og når ble den skrevet?
Det er Abu Abdullah an-Nuoman Ibn Bashir som har fortalt dette men det er Imam Nawawi som har skrevet det ned i boka: førti hadither, men jeg vet ikke akkurat når det ble skrevet.

2) Analyse

- Hvilken litterær sjanger kan teksten plasseres i?
Det er jo en fortelling så det blir også da sjangeren. Men det er skrevet som en slags lov, så kanskje en fortelling med lov-trekk?

- Hvilken sammenheng står teksten i? Hva står like før og like etter? Hvilken større tekstsammenheng opptrer teksten i?
Siden dette er en av 40 hadith så er det det som er den store sammenhengen. Før hadith nr 6 står det hvem som har fortalt dette altså det første leddet) og etter står det bukhari og muslim, noe jeg ikke helt skjønte. Uansett så er dette en del av mange hadith som alle muslimer tror på.

- Hvordan er teksten komponert? Hvilke deler består den av og hvordan er disse delene satt sammen?
Denne teksten har to deler, først fortelles det hvem som har fortalt deg så kommer selve situasjonen/fortellingen. Den er da komponert slik at vi får høre bakgrunnen først, altså hvem som har fortalt det og hvem som sa det, og deretter kommer det viktigste, det sendebudet sa.

- Hva er de sentrale elementene i teksten? Fikk viktige personer, bilder, symboler og begreper.
Vi får bilder av en gjeter og hans flokk og dermed assosiasjoner, gjetern er også et symbol i denne teksten. Andre symbol er hjertet, hjertet inneholder alt som er godt og er dermed en viktig del av oss alle.

3) Budskap

- Hva er meningen med teksten som helthet?
Meningen er at du skal følge hjertet ditt, men fortsatt gjøre det som er rett.

- Hvordan har teksten blitt tolket i religionens historie og tradisjon?
Teksten blir tolket som at dette er Allahs ord, og dermed en lov/riktig ting å gjøre/følge.

- Hvordan kan teksten tolkes i dag?
Jeg tror den tolkes på samme måte. At Allah sier at du skal følge ditt hjertet men gjøre det riktige.

Ingen kommentarer: